söndag 16 juli 2017

Grötbröd i långpanna

Halva degen penslades med olivolja och havssalt, andra halvan strödde jag mjöl över.
Receptet säger 20 bitar, jag fick ut 33st. 

Ingredienser:
4 dl havregryn
8 dl mjölk
50 gr jäst (torrjäst går lika bra)
50 gr rumsvarmt smör
1 msk honung
1 tsk salt
Ca 8-10 dl vetemjöl special
 
1 msk olivolja
1 msk havssalt 

Gör så här:
  •  Häll i mjölk (6 dl av 8) och havregryn i en kastrull. Koka upp så det blir en lösgröt och ta sedan av den från plattan.
  • Häll sedan i 2 dl (resten) kall mjölk och låt det svalna till ca 37 grader.
  • Smula jästen i en degbunke eller köksmaskin.
  • Häll sedan i lite av havregrynsröran i degbunken tills jästen löses upp.
  • Nu ska resten av ingredienserna i (ej olivolja och salt.
    Mjölet har du i lite i taget. Låt sedan maskinen jobba några minuter typ 4-5 min.
    Degen får vara lite kladdig men ändå smidig. Den ska släppa lite ifrån degbunkens väggar när den bearbetas. 
  • Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter under bakduk.



  • Sätt ugnen på 225 grader. 
  • Lägg i bakplåtspapper i en djup långpanneplåt (standardmått 30×40 cm). 
  • Lägg i degen och platta ut den så den ligger jämnt i plåten. Jag plattade ut den med fingrarna och händerna. 
  • Dela sedan upp degen i 20 bitar ungefär. Pizzasliceare var ett jättebra redskap för detta, degskrapa går också fint. 
  • Strö över lite mjöl på halva degen. Resterande halva penslas med olivolja och flingsalt om man vill.
  • Låt degen jäsa 30 minuter till under bakduk.

  • Sedan är det skjuts in i ugnen i ca 20-25 minuter. Tiden varierat lite beroende på hur snabb din ugn är, håll koll på brödet (mitt var klart efter 12 min). Det ska ha en fin färg ovanpå.
  • Brödet funkar bra att frysa in om man vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar