tisdag 12 juni 2012

Brännässel plock


Bildkälla: http://www.ifokus.se/

Ikväll var jag ute och plockade brännässlor. Spröda småskott sägs det att man ska ta, vilket jag fick napp på, även om det inte fanns så många som det säkert hade funnits om jag plockat i våras. I vilket fall så fick jag ihop drygt en systemkasse. Hade med mig sax och dubbla silikonhandskar. Tro fasen att jag brände mig ändå...

Hem och sköljde nässlorna i kallt vatten (brände mig igen), Förvällde dem sedan i 10 min i kokande vatten. Silade avkoket ifrån nässlorna. (Avkoket, läste jag kan vara bra för hårbotten)
Klumpade ihop dem och hackade mindre bitar innan de frystes in i portionsbitar. Av lite mer än en liter nässlor blev det i slutändan bara 1 dl när de förvällts. Måste erkänna att allt jobb runt omkring inte var värt det. Då kan jag lika väl köpa torkade nässlor eller nässelpulver som redan är färdigt och klart.
Men hej och hå vi får se hur gott det blir framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar