måndag 26 mars 2012

Groddar!

Bildkälla: helenaslchf.blogg.se

Idag fick jag för mig att vara nyttig när jag gick bland grönsakerna inne på Konsum. Detta resulterade i att jag köpte med mig groddar hem (ja fy på mig, det är ju egentligen billigare att odla själv). Måste erkänna att det smakade riktigt bra som tillbehör i tacosen som vi åt till middag. Något jag tänker fortsätta tillsätta. Men sen tänkte jag försöka smyga mig på de små groddarna på mackan. Det kan ju också vara ett sätt tänkte jag.

Kikade runt och hittade bra tips på hur man gror själv.

Här har ni recept på det:
  • En flat stor plastburk eller form med höga kanter
  • Täck över med: en silduk, tyg som andas, tidning eller lock med hål i.
  • Välj frön/bönor att grodda:
  • Alfalfafrö
  • Mungbönor
  • Gröna linser
  • Små linser
  • Kikärter
  • Sojabönor

Gör så här:

  1. Välj 1 dl frön/bönor till 3 dl vatten. Du kan dubbla satsen men tänk på att fröna blir många stora groddar.
  1. Blötlägg 8-12 timmar. Häll av blötläggningsvattnet och skölj frön/bönor noga.
  2. Sprid ut i burken och låt lite vatten vara kvar i botten.
  3. Täck över dock så att det blir mörkt för groddarna dock utan att göra lufttätt.
  4. Skölj frön/bönor med ljummet vatten, gärna 2 ggr/dag morgon och kväll. Minst en gång om dagen.
  5. Efter 3-5 dagar (beroende på sort) är groddarna klara.
  6. Ställ burken i ljus några timmar så blir det gröna och fina.
  7. Förvara groddarna i kylskåpet. Groddarna håller minst 5 dagar. Förslagsvis i en burk med lite hushållspapper i botten.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar